An integral education for the Doctors of the Universidad de Buenos Aires: the suggestions of José Ramos Mejía and Bernardo Houssay between 1870 and 1940

Authors

  • Pablo von Stecher Instituto de Lingüística, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires –CONICET

DOI:

https://doi.org/10.3989/asclepio.2016.13

Keywords:

Medicine, Teaching, Hygienism, Sports, Literature

Abstract


At the end of nineteenth century, certain Argentinean doctors who taught medicine at the Universidad de Buenos Aires considered that students had to develop an integral knowledge able to outweigh the medicine subjects. Consequently, not only have they tried to inculcate this wide knowledge into the students -which included literature and art concepts- but have also promoted the advantages of the physical activity -derived from sports- as necessary to strengthen the students, allowing them to face such extensive career and, in this way, increase the feelings of friendship and brotherhood. In 1920, Bernardo Houssay, renowned Argentinean doctor and Nobel Prize winner (in 1947), again insisted on the need of an exhaustive education and a harmonious development for the medicine student, for which he suggested building a University campus in Buenos Aires. Therefore, this paper analyzes the attempts of training the students in different practices and widening their knowledge beyond the strictly medical concepts. It also looks into the different projects (political, social) in connection with the purposes above mentioned which were supported during those years in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armus, Diego (2007), La ciudad impura. Salud, tuberculosis y cultura en Buenos Aires, 1870-1950. Buenos Aires, Edhasa.

Barrancos, Dora (2000), “La vida cotidiana”. En: Lobato, Mirtha (dir.), Nueva Historia Argentina. El progreso, la modernización y sus límites (1880-1916), Buenos Aires, Sudamericana.

Bertoni, Lilia (1996), “Soldados, gimnastas y escolares. La escuela y la formación de la nacionalidad a fines del siglo XIX”, Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, 13, pp.35-57, p. 40, 41, 53, 54.

Biagini, Hugo (2006), “Redes estudiantiles en el Cono Sur (1900- 1925)”. En: Marsiske, Renate (Coord.), Movimientos Estudiantiles en la historia de América Latina, Vol III, Ciudad de México, Plaza y Valdés Editores.

Cibotti, Ema (1996), “Bernardo Houssay y la defensa de la Universidad científica en Argentina”, Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, 7 (1), pp. 41-55.

Buch, Alfonso (2006), Forma y función de un sujeto moderno. Bernardo Houssay y la fisiología argentina (1900-1943). Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Buchbinder, Pablo (2005), Historia de las Universidades Argentinas. Buenos Aires, Sudamericana.

González Leandri, Ricardo (1997), “Académicos, doctores y aspirantes. La profesión médica y la reforma universitaria: Buenos Aires 1871-1876”, Entrepasados, Año IV (12), Buenos Aires, pp. 31-54, p. 37, 39, 42, 43.

González Leandri, Ricardo (2001), “Notas acerca de la profesionalización médica en Buenos Aires durante la segunda mitad del siglo XIX”. En: Suriano, J. (comp.) La cuestión social en la Argentina, 1870-1943, Buenos Aires, La Colmena.

Houssay, Bernardo (1989 [1922]), “La función de la Universidad”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1926a]), “La carrera de medicina”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1926b]), “La fisiología y la medicina”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1927]), “Problemas y orientaciones de la medicina moderna”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1940]), “Función social de la Universidad”. En: Barrios Medina y Paladini (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1941]), “Claude Bernard y el método experimental”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1943]), “La investigación científica”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1947]), “The role of the Hypophysis in Carbohydrate Metabolism and in Diabetes”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1955]), “El descubrimiento de la diabetes pancreática”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Houssay, Bernardo (1989 [1956]), “Trends in Physiology as seen from South America”. En: Barrios Medina, A. y Paladini, A. (comps.) Escritos y discursos del doctor Bernardo Houssay, Buenos Aires, Eudeba.

Ingenieros, José (1918 [1900]), La simulación de la locura, 8ª ed. Buenos Aires, L. J. Rosso.

Ingenieros, José (1954 [1901]), La simulación en la lucha por la vida. Buenos Aires, Meridion.

Ingenieros, José, (1902), “Introducción a Los Degenerados y Criminales en la obra de Zola de Enrique Ferri”, Archivos de Psiquiatría, Criminología y Ciencias Afines, I, pp. 622- 670.

Mosso, Angelo (1905), “La educación física en las universidades”, Archivos de Psiquiatría, Criminología y Ciencias Afines, VI, pp. 368-372.

Onega, Gladys (1982), La inmigración en la literatura argentina (1880-1910). Buenos Aires, Centro editor de América Latina.

Pérgola, Federico y Fustinoni, Osvaldo (1969), La Facultad de Medicina de Buenos Aires y otros temas de la historia de la Medicina. Buenos Aires, Editorial Macchi.

Pi y Molist, Enrique (1912), “Primores del Don Quijote en el concepto médico-psicológico”, Archivos de Psiquiatría, Criminología y Ciencias Afines, XI, pp. 611-616.

Ramos Mejía, José (1893), “Discurso ante el Círculo Médico”. En: Estudios clínicos de enfermedades nerviosas y mentales, Buenos Aires, Félix Lajouane.

Ramos Mejía, José (1893), “Lección V: Los epilépticos bromiómanos”. En: Estudios clínicos de enfermedades nerviosas y mentales, Buenos Aires, Félix Lajouane.

Ramos Mejía, José (1893), “Lección VI: Los toxicómanos o bebedores de veneno”. En: Estudios clínicos de enfermedades nerviosas y mentales, Buenos Aires, Félix Lajouane.

Rodríguez Morini, Antonio (1906), “La locura de Don Quijote”, Archivos de Psiquiatría, Criminología y Ciencias Afines, Año V, pp. 763-767.

Salessi, Jorge (1995), Médicos maleantes y maricas. Buenos Aires, Beatriz Viterbo.

Salvatore, Ricardo (1998), “Consolidación del régimen rosista (1835-1852)”. En: Goldman, N. (Dir.), Nueva Historia Argentina. Revolución, República, Confederación (1806-1952), Buenos Aires, Editorial Sudamericana.

Taborda, Héctor (1908), “Carta a mis lectores”, Revista del Centro de Estudiantes de Medicina, 83, pp. 1-2.

Veyga, Francisco de (1939), “Vida y trabajos del Dr. José María Ramos Mejía”, Semana Médica, 45, Buenos Aires, pp. 31, p. 14.

Vezzetti, Hugo (1985), La locura en la Argentina. Buenos Aires, Paidós.

Wilde, Eduardo (1923 [1870]), “Disertación sobre el hipo”. En: Obras completas, Buenos Aires, Peuser.

Published

2016-06-30

How to Cite

von Stecher, P. (2016). An integral education for the Doctors of the Universidad de Buenos Aires: the suggestions of José Ramos Mejía and Bernardo Houssay between 1870 and 1940. Asclepio, 68(1), p134. https://doi.org/10.3989/asclepio.2016.13

Issue

Section

Studies