The advertising market of medication and specialized medical supply in the countryside of Argentina. The case study of the “Revista del Círculo Médico de Córdoba “ and the “Revista Médica de Córdoba”, Argentina, 1912-1938

Authors

  • María Laura Rodríguez CIECS. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. CONICET-UNC
  • Adrián Carbonetti CIECS. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. CONICET-UNC
  • Gastón Rizzi CIECS. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. CONICET-UNC
  • Dolores Rivero CIECS. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. CONICET-UNC

DOI:

https://doi.org/10.3989/asclepio.2014.28

Keywords:

Magazine of Medical Circle of Cordoba, Advertisings, Market, Pharmaceutic products and medical supplies, Argentine industrialization

Abstract


The article proposes an hermeneutic analysis as well as a socio-semiotic approach around a broad selection of advertisements published of medication and specialized medical supplyin the “Revista del Círculo Médico de Córdoba” and then its successor the “Revista Médica de Córdoba”. The advertisement –as an strategic mechanism- and the sailing market are organized around a changing as well as an specific historical trajectory where the local, the national and also the international are articulated in a particular way. On the one hand, that particularity is considered from the beginning of the publication in 1912 until 1938. In this historical period, the publication is associated to the dynamics of the transformation of the only specialised medical magazine published in the province of Córdoba, that in those years, it became an exclusive space of graphic advertisement that targeted medical elites. On the other hand, the article considers the argentine industrialized process’ influence on the advertising market configuration, traditionally monopolized by the foreign market – from the point of view of the pharmaceutical sector- and the competence of the pharmaceutical market, within the context of the international reconfiguration that brought the end of the First War World.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angiono, Pablo Alberto (2010), Fusiones y adquisiciones en la industria farmacéutica: un análisis organizacional. Buenos Aires, Tesina de Maestría de la Universidad del CEMA, p. 37.

Ansaldi, Waldo (1987), "Reflexiones históricas sobre la debilidad de la democracia argentina, 1880-1930", Anuario 12, Argentina, Escuela de Historia-Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario, p. 391-421.

Armus, Diego (2007), La Ciudad Impura. Salud, Tuberculosis y Cultura en Buenos Aires, 1870-1950, Buenos Aires, Edhasa, p. 411.

Castillo Talavera, Antonio (2004), Estudio de la formulación magistral en oficina de farmacia desde 1985 a 2000 y su legislación correspondiente. Tesis Doctoral de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Farmacia, pp. 1190.

Campins, Mónica y Ana Pfeiffer (2011), "La importancia de las redes sociales en los orígenes de la industria farmacéutica argentina. El caso de los catalanes en Argentina", Revista de Historia Industrial, (sin vol.) (47). pp. 17-50, p. 23, 25, 29, 30, 31, 45.

Carbonetti, Adrián y María Laura Rodríguez (2007), "Las epidemias de cólera en Córdoba a través del periodismo: la oferta de productos preservativos y curativos durante la epidemia de 1867-1868", Hist. cienc. saude-Manguinhos, vol 14, (2), pp. 405-419. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702007000200002

Carbonetti, Adrián (2013), "Ofrecimiento de productos en épocas de epidemia. La publicidad en momentos de la pandemia de "gripe española" en Argentina, 1918 – 1919". En: Miguel Ángel Cuenya y Rosalina Estrada Urroz (comp), Nuevas miradas desde América Latina y México. Enfermedad y control social. Siglos XIX y XX, México, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades de la benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Caponi, Sandra (2002), "Trópicos, microbios y vectores", História, Ciências, Saúde — Manguinhos, vol. 9 (suplemento) (2), pp.111-138, p.115.

Gerchunoff, Pablo y Lucas Llach (1998a), "La generación del progreso (1880. 1914)". En: Gerchunoff, Pablo y Lucas Llach, El ciclo de la ilusión y el desencanto. Un siglo de políticas económicas argentinas, Buenos Aires, Ariel, pp. 13-59, pp. 36-37.

Gerchunoff, Pablo y Llach, Lucas (1998b), "Ultimas imágenes de un modelo (1914- 1929)". En: Gerchunoff, Pablo y Lucas Llach, El ciclo de la ilusión y el desencanto. Un siglo de políticas económicas argentinas, Argentina, Ariel, pp. 61-106, p.70, p.79.

Ozslak, Oscar (1997), La formación del Estado argentino. Orden, Progreso y Organización Nacional. Planeta, Buenos Aires, p. 336.

Rodríguez, María Laura (2006), Perspectivas en torno a la consolidación de la elite medica de Cordoba. Epidemias y Estado. 1878-1923. Argentina, Trabajo Final de Licenciatura en Historia de la Universidad Nacional de Córdoba, p. 123.

Rofman, Alejandro y Luis Romero (1997), "La sustitución de importaciones". En: Rofman, Alejandro y Luis Romero, Sistema socioeconómico y estructura regional en la Argentina, Buenos Aires, Amorrortu, pp. 154-202, p.155 a 159, 157, 171, 172, 178 a 182.

Román, Viviana y María Teresa di Salvo (2010), "La producción publica de medicamentos en Argentina: Notas para su análisis", SaberEs, Sección Artículos (sin vol.) (2), pp. 73-93, p. 79.

Romero Sá, Magali y André Felipe Cândido da Silva (2010), "La revista médica de Hamburgo y la revista Germano-Ibero-Americana: diseminación de la medicina germánica en España y América Latina (1920-1933)", Asclepio, 62(1), pp. 7-34. http://dx.doi.org/10.3989/asclepio.2010.v62.i1.295

Saavedra Ivan y Luis Quiñones (2006), "Intercambiabilidad de medicamentos de origen biológico (biofármacos): Consideraciones acerca de la aprobación de formulaciones biosimilares (biogenéricos) en Chile", RevMéd Chile, vol.134 (12), pp. 1583-1588, p. 1587.

Veron, Eliseo (1988), La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad, Discurso Social. Barcelona, Gedisa, p. 240.

Veron, Eliseo (2004), "Prensa gráfica y teoría de los discursos sociales: producción, recepción, regulación". En: Veron, Eliseo, Fragmentos de un tejido, Barcelona, Gedisa, pp. 193-212, p. 197.

Published

2014-12-30

How to Cite

Rodríguez, M. L., Carbonetti, A., Rizzi, G., & Rivero, D. (2014). The advertising market of medication and specialized medical supply in the countryside of Argentina. The case study of the “Revista del Círculo Médico de Córdoba “ and the “Revista Médica de Córdoba”, Argentina, 1912-1938. Asclepio, 66(2), p064. https://doi.org/10.3989/asclepio.2014.28

Issue

Section

Studies