A national council for «defective» people: first steps in protecting intellectually disabled children in Spain (1910-1936)
DOI:
https://doi.org/10.3989/asclepio.2012.v64.i2.532Keywords:
20th Century, Spanish History, History of Disability, Mentally Defective Children, National Council for Defective PeopleAbstract
In 1910 the Ministry of Public Instruction and Fine Arts created the National Council for the Deaf-Mute, Blind and Defectives in order to protect and to be in charge of both sensorial and intellectually disabled people. The aim of this paper is to outline the trajectory of this institution from its creation to the beginning of the Spanish Civil War and to highlight its contribution to the process of institutionalization of assistance to the so-called «abnormal children». The foundation of the Council was based on a very ambitious project that undergone a lot of transformations over time to the beat of ongoing political changes. This instability, along with other internal problems, impeded Council to carry out most of its objectives. Nevertheless, it is undeniable that its activity helped to gain visibility the problem of the intellectually disabled children in Spain and laid the foundations for the development of special education during the first decades of the 20th century.
Downloads
References
“Asociación Provincial del Magisterio”, La Infancia Anormal, 6, 1908, pp. 87-89. “La estadística de anormales en la provincia de Cáceres”, La Infancia Anormal, 8-11, 1908/1909, pp. 135-139.
“Proyecto de organización de una escuela especial”, La Infancia Anormal, 1 (3. época), 1921, pp. 1-3.
Alvarez-Uría, Fernando (1996), “La configuración del campo de la infancia anormal. De la genealogía foucaultiana y de su aplicación a las instituciones de educación especial”. En: Kranklin, Barry (comp.), Interpretación de la discapacidad. Teoría e historia de la educación especial, Barcelona, Ediciones Pomares & Corredor, pp. 91-122.
Barton, Len (1998), “Sociología y discapacidad”. En: Barton, Len (comp.), Discapacidad y Sociedad, Madrid, Morata, pp. 19-33.
Binet, Alfred; Simon, Thèodore (1907), Les enfants anormaux, Paris, Citee.
Cabada álvarez, José Manuel (1992), “Institucionalización de la educación especial”. En: Molina García, Santiago. (coord.), La educación de los deficientes mentales en Espana. Análisis histórico a través de un hilo conductor, Madrid, CEPE, pp. 73-145.
Capellari, Giampaolo.; De Rosa, Diana (2003), Il padiglione Ralli. L'educazione dei bambini anormali tra positivismo e idealismo, Milan, Unicopoli.
De la Rigada, Maria Encarnación (1916), Paidotecnia, especialmente en lo que se refiere a los ninos anormales, Madrid, Viuda de A. álvarez.
De La Rigada, María Encarnación; Tolosa Latour, Manuel; Mariscal, Nicasio (1905), “La Sociedad Espanola de Higiene y los ninos anormales”, La Escuela Moderna, 27, pp. 116-120.
De Sanctis, Sante (1915), Educazione dei deficienti, Milano, F. Vallardi. Decroly, Ovide (1925), Le traitement et l’éducation des enfants irréguliers, Bruxelles, Maurice Lamertin.
Del Barrio, Victoria (2001), “Francisco Pereira y su escuela sanatorio”, Revista de Historia de la Psicología, 22 (3-4), pp. 275-282.
Del Cura, Mercedes (2008), “Medicina y Pedagogía en la escuela: el discurso sobre la anormalidad infantil en la Espana del primer tercio del siglo XX”. En: Martínez Pérez, José et. al. (coords.), La gestión de la locura: conocimiento, prácticas y escenarios (Espana, siglos XIX – XX), Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 433-455.
Del Cura, Mercedes (2011), Medicina y Pedagogía: la construcción de la categoría “infancia anormal” en Espana (1900-1939), Madrid, CSIC.
Del Cura, Mercedes; Huertas, Rafael (2009), “Higiene mental y educación terapéutica: la pedagogía ortofrénica en la Espana del primer tercio del siglo XX”. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28, pp. 89-107.
Del Cura, Mercedes; Martínez Pérez, José (2009), “Entre la amenaza y la integración: sobre el discurso acerca de la deficiencia mental en Espana (1900-1936)”. En: Miranda, Marisa; Girón, álvaro (coords.), Cuerpo, biopolítica y control social. América Latina y Europa en los siglos XIX y XX, Buenos Aires, Siglo XXI, pp. 95-114.
Del Pozo Andrés, María del Mar; Molero Pintado, Antonio (1992), “La Escuela de Estudios Superiores del Magisterio: su contribución al estudio de la educación especial en Espana”. En: Molina García, Santiago (coord.), La educación de los ninos deficientes mentales en Espana. Análisis histórico a través de un hilo conductor, Madrid, CEPE, pp. 37-71.
Descoeudres, Alice (1916), L'Education Des Enfants Anormaux: Observations Psychologiques et Indications Pratiques, Neuchatel, Delachaux et Niestle.
García Pastor, Carmen; García Jiménez, Eduardo (1987), Papel de la administración espanola en la educación de los ninos deficientes, Sevilla, Universidad de Sevilla.
Granell y Forcadell, Miguel (1907), La cuestión de los ninos anormales, Madrid, Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos y Ciegos.
Gutiérrez Medina, María Luisa (2009), “Alfred August Vidal Perera en el context de creativitat i d’innovació a la Barcelona de la fi del segle XIX i de la primera dècada del segle XX”. En: Moreu, Angel C. (coord.), Pedagogía y Medicina, Barcelona, Universitat de Barcelona, pp. 41-68.
Herraiz Gascuena, Mariano (1995), Una aproximación a la educación especial espanola del primer tercio del siglo XX, Cuenca, UCLM.
Huertas, Rafael (1998), Clasificar y educar. Historia natural y social de la deficiencia mental, Madrid, CSIC. PMCid:124669
Jackson, Mark (2000), The borderland of imbecility. Medicine, society and the fabrication of the feeblemind in late Victorian and Edwardian England, Manchester & New York, Manchester University Press.
Juarros, César (1925), Educación de ninos anormales. La Escuela Central de Anormales, Madrid, Imp. Torrent y Cía.
Manheimer Gommes, M. (1902), “La instrucción de los ninos mentalmente anormales en el extranjero”, La Escuela Moderna, 22, pp. 136-152.
Marín Agramunt, Jesus (1913), Tratamiento y educación de los ninos anormales de uno y otro sexo en la familia y en la escuela, Madrid, Imprenta artística de Sáez hnos.
Melcior y Farré, Victor (1911), Los ninos anormales en Medicina Social, Barcelona, Tipografía La Academia.
Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes (1910), Real Decreto estableciendo el Patronato Nacional de Sordomudos, Ciegos y Anormales (24 de enero de 1910), Madrid, Colegio Nacional de Sordomudos y Ciegos.
Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes (1913), Censo de la población de Espana según el empadronamiento hecho en la península e islas adyacentes, el 31 de diciembre de 1910, Madrid, Imprenta de la Dirección General del Instituto Geográfico y estadístico, tomo 1.
Ministerio de la Gobernación (1920), Disposiciones vigentes de protección a la infancia y represión de la mendicidad, de 1904 a 1920, Madrid, Imp. del Asilo de Huérfanos.
Molina García, Santiago; Gómez Moreno, Angel (1992a), Mitos e ideologías en la escolarización del nino deficiente mental: cuándo y cómo surgieron en Espana las escuelas de educación especial, Zaragoza, Mira editores.
Molina García, Santiago; Gómez Moreno, Angel (1992b), “Marco institucional para la creación de las primeras escuelas públicas de «anormales”: el Patronato Nacional de Sordomudos, Ciegos y Anormales”. En: Molina García, Santiago (coord.), La educación de los ninos deficientes mentales en Espana. Análisis histórico a través de un hilo conductor, Madrid, CEPE, pp. 13-35.
Molina Roldán, Rosa (2009), “La Escuela Central de Anormales de Madrid”. En: Berruezo, María Reyes; Conejero, Susana (coords.), El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación, Navarra, Universidad Pública de Navarra, vol. 1, pp. 297-309.
Montessori, Maria (1902), Norme per una classificazione dei deficienti in rapporto ai metodi speciali di educazione, Napoli, Tip. Angelo Trani.
Moragues, Jeroni (1933), La infància anormal, Barcelona, (s.n.). Nonell Camp, Benjamín (1930), El problema de los anormales desde el punto de vista social, Barcelona, Hijos de J. Espasa.
Palancar, José (1910a), “La psiquiatría infantil y sus aplicaciones a los problemas educativos”, Revista de especialidades médicas, 15, pp. 103-111.
Palancar, José (1910b), “Europa y los problemas médico-pedagógicos. Estado actual de una cuestión, en Espana, desatendida”, Revista de especialidades médicas, 15, pp. 269-276.
Pereira, Francisco (1904), “Necesidad y medios de establecer en Espana escuelas para anormales”, La Escuela Moderna, 26, pp. 479-507.
Pereira, Francisco (1907), Por los ninos mentalmente anormales, Madrid, Lib. Sucesores de Hernando.
Pereira, Francisco (1935), “En la Agrupación Espanola de padres y protectores de anormales mentales y enfermos mentales. Motivaciones y finalidades de la agrupación”, La Infancia Anormal, junio (4. época), pp. 7-22.
Redondo, Eugenio (1911), “.La justicia que mandan hacer!: Seguin y sus obras. El ‘Seguin espanol’”, La Infancia Anormal, 19, pp. 289-296.
Rodríguez Lafora, Gonzalo (1917a), Los ninos mentalmente anormales, Madrid, La Lectura.
Rodríguez Lafora, Gonzalo (1917b), “La dictadura en la Instrucción pública”, Espana, ano III, n. 102, 4 de enero, pp. 13-14.
Rodríguez Lafora, Gonzalo (1917c), “El Sr. Burell y los ninos anormales”, Espana, ano III, n. 105, 25 de enero, pp. 12-13.
Rodríguez Lafora, Gonzalo (1917d), “Burell y la Instrucción Pública”, Espana, ano III, n. 110, 1 de marzo, pp. 13-14.
Rodríguez Lafora, Gonzalo (1917e), “Todavía Burell”, Espana, ano III, n. 117, 19 de abril, pp. 14-16.
Rodríguez Lafora, Gonzalo (1917f), “Los escándalos de la ensenanza”, Espana, ano III, n. 118, 26 de abril, pp. 14-16.
Ruchat, Martine (2003), Inventer les arriérés pour créer l’intelligence. Histoire d’un concept et d’une innovation psychopédagogique, 1874-1913, Lang, Collection Exploration. PMid:14601325
Samblás Tilve, Pedro (2004), “El Dr. César Juarros (1879-1942) y la Escuela Central de Anormales”. En: Martínez Pérez, José. et al. (coords.), La Medicina ante el nuevo milenio: una perspectiva histórica, Cuenca, UCLM, pp. 539-550.
Torrás, Francisco (1911), “Necesidad de formar en Espana una estadística de sus escolares anormales”, Medicina Social, 1 (4), pp. 49-55.
Tredgold, Alfred (1920), Mental deficiency (Amentia), London, Baillère, Tindal and Cox. Trent, James W. (1994), Inventing the Feeble Mind. A history of Mental Retardation in the United States, Berkely & Los Angeles & London.
Valenciano Gayá, Luis (1977), El doctor Lafora y su época, Madrid, Morata. Vial, Monique (1990), Les enfants anormaux à l’école. Aux origines de l’éducation spécialisée (1882-1909), Paris, Armand Colin.
Vinao, Antonio (2004), Escuela para todos. Educación y modernidad en la Espana del siglo XX, Madrid, Marcial Pons Historia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.